Witamina słońca, czyli witamina D

Za oknem szaro i ponuro.. W taką pogodę marzymy tylko o tym, aby jak najszybciej wrócić po pracy do domu i wskoczyć pod kocyk. Sama przyznaje, że ostatnio moim ulubionym zajęciem jest przesiadywanie pod kocykiem z książką 🌧 Niestety taka pogoda nie pomaga nam w dostarczaniu witaminy D naszemu organizmowi. I właśnie o tym będzie dzisiejszy wpis.

Dlaczego witamina D jest nazywana witaminą słońca? 

Witaminę D dostarczamy do organizmu  z pożywieniem, jednak występuje ona tam tylko w niewielkich ilościach. Źródłami witaminy D z pożywiania są jaja, tłuste ryby oraz oleje rybne. Znacznie lepszym sposobem na jej pozyskanie jest, po prostu przebywanie na słońcu☀️Jak to się dzieje ? Witamina D – cholekalcyferol, pod wpływem promieni słonecznych powstaje w warstwie podstawowej naskórka i w ten sposób dostarczana jest do organizmu.

Jakie funkcję witamina D pełni w naszym organizmie?

  • głównym jej zadaniem jest regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej – inaczej mówiąc, odpowiada za zdrowe budowanie i funkcjonowanie układu kostnego;
  • witamina D występuje w komórkach nerwowych – od jej właściwego poziomu we krwi zależy praca naszego układu nerwowego;
  • ma działanie przeciwnowotworowe;
  • wspiera nasz układ odpornościowy – zabezpiecza go przed infekcjami ;
  • zapobiega występowaniu cukrzycy typu 1 oraz typu 2;
  • ciekawostką jest to, że cały czas trwają badania dotyczące pozytywnego wpływu witaminy D na występowanie choroby Parkinsona i Alzhaimera (są to choroby związane z układem nerwowym).

Jakie więc mogą być konsekwencję jej niedoborów?

  • wszelkie zaburzenia funkcjonowania kości: krzywica, rozmiękczenie kości (u dzieci) oraz osteoporoza (w wieku późniejszym);
  • problemy związane z układem nerwowym: rozdrażnienia, zaburzenia koncentracji, zaburzenia nastroju (depresja);
  • niedobory sprzyjają rozwojowi chorób immunologicznych, takich jak insulinooporność;
  • czynnikiem rozwoju chorób tarczycy, raka jajników, sutka, białaczek, prostaty i wiele więcej.

Jak widzicie, zaopatrzenie naszego organizmu  w witaminę D jest bardzo ważne. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy ze względu na temperatury unikamy przebywania na zewnątrz i o ile w ogóle uda nam się złapać choć kilka promieni. Jak radzić sobie więc z niedoborami tej witaminy? Jest to naprawdę proste. Wystarczy zastosować suplementację tą witaminą. Na runku występuje wiele preparatów, które służą do tego, aby uzupełnić stężenie witaminy D w naszym organizmie 💊

W okresie od kwietnia do września zaleca się co najmniej 15 minutową ekspozycję dzienną na słońce, bez użycia filtra słonecznego, przy odkryciu 18% ciała (ubiór- rybaczki, krótki rękawek). Wystarczy ona na pokrycie dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.  W tym okresie nie jest zalecana suplementacja, o ile spędzamy określoną ilość czasu na słońcu.

Natomiast w okresie od października do marca suplementacja ta jest zalecana dla każdego, nawet dla maluszków ze względu na ich wzrost i rozwój.

Jak więc suplementować witaminę D? Jest to kwestia indywidualna, jak w przypadku każdej innej suplementacji. Bezpieczne dawki dla krajów Europy środkowej wynoszą :

  • dzieci i młodzież 600-1000 IU
  • dorośli 800-2000 IU
  • osoby starsze >65 r.ż. 800-2000 IU

Jest to kwestią indywidualną, ponieważ suplementacja zależy od wieku, masy ciała, a nawet pigmentacji skóry. Dlatego nie należy przekraczać tych dawek suplementacji, bez wcześniejszego kontaktu z lekarzem lub dietetykiem.

 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *