Tłuszcz w diecie ?!

Dziś „pogadam” trochę o tłuszczach w diecie. Zaraz zapytacie „Jak to?! Przecież będąc na zdrowej diecie nie jem tłuszczu, oszalałaś ?!”.  Nie, nie oszalałam ! 😊 Tłuszcz jest wręcz niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu  – ale tylko ten dobrze wybrany i w odpowiednich ilościach 😊!!

Przedstawię Wam trochę książkowych informacji na temat tłuszczu w diecie, gotowi? 😊

Ilość tłuszczu w diecie zdrowego człowieka powinna pokrywać 20-35% całego dziennego zapotrzebowania energetycznego – dużo prawda ? 😊 To nie znaczy jednak, że musimy jeść go łyżkami ! 

oleje

Prawdopodobnie nie zdajecie sobie sprawy, jak ważną rolę pełni tłuszcz w naszym organizmie.

  • A więc, do czego potrzebny jest nam tłuszcz ?

– Dostarcza organizmowi energii ;

– chroni organy przed uszkodzeniami mechanicznymi;

-stanowi składnik układu nerwowego, a w tym mózgowia;

-bierze udział w procesach biochemicznych organizmu;

-jest źródłem kwasów tłuszczowych, w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych n-6 i n-3 (NNKT);

-ułatwia wchłanianie witamin w nim rozpuszczalnych tj. A, D, E i K (dodaj trochę oleju do sałatki czy surówki, a dużo więcej witamin dostarczysz organizmowi);

-jest nośnikiem smaku;

-dodatek tłuszczu do potrawy powoduje również obniżenie jego indeksu glikemicznego, choć o tym opowiem więcej w innym poście :).

  • Jakie są konsekwencje niedoboru i nadmiaru tłuszczu w diecie ?

Jego niedobory mogą prowadzić, np. do osłabienia organizmu, zaniku miesiączki u kobiet czy też pogorszenia funkcjonowania mózgu.

Z drugiej strony, nadmiar tłuszczu w diecie może doprowadzić do otyłości, chorób dietozależnych tj. cukrzycy, insulinooporności, chorób układu krążeniowo-oddechowego i wielu innych. Dlatego powtarzam- Z UMIAREM.

  • Jak dzielimy tłuszcze  ?

  1. Nasycone- są to tłuszcze występujące  w produktach pochodzenia zwierzęcego m.in.  w maśle, smalcu, mleku, mięsie. Zakazane jest ich spożywanie? Skądże! Ważne jest, aby spożywać je z rozsądkiem. Nadmiar takich tłuszczów w diecie może powodować wzrost stężenia cholesterolu frakcji LDL (na pewno słyszałaś kiedyś  określenie “zły cholesterol”), a tym samym może powodować kłopoty ze zdrowiem. Dla osób, które lubią zapamiętywać liczby – takie tłuszcze powinny stanowić tylko 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego.
  2. Nienasycone- są to tłuszcze głównie pochodzenia roślinnego. Znajdziesz je w oliwie z oliwek, w awokado, oleju lnianym, oleju rzepakowym, orzechach, ale również w rybach. Wcześniej wspomniałam już o NNKT- właśnie one do tej grupy tłuszczów należą :). Spożywanie tego rodzaju tłuszczu działa świetnie na cerę i włosy ! 🙂 
  3. Izomery typu trans- tłuszcze te występują w przetworzonej żywności. Najwięcej jest ich  w produktach typu fast-food. Ich nadmierne spożycie może powodować zaburzenia funkcjonowania serca czy doprowadzić do chorób dietozależnych,  takich jak, np. cukrzyca typu 2.
  • A więc jak wybierać tłuszcze ?

W sklepie znajdziecie dużo różnych rodzajów tłuszczów. Ważne jest, aby dobrać odpowiedni tłuszcz do odpowiedniej obróbki kulinarnej :).

Jeżeli chcecie przygotować coś na ciepło możecie użyć oleju kokosowego , masła klarowanego czy oleju rzepakowego.

Pamiętajcie też, aby nie doprowadzić do przegrzania patelni oraz, aby każda obróbka cieplna trwała jak najkrócej.

Wszystkie oleje tłoczone na zimno nie nadają się do smażenia ! Wysoka temperatura powoduje zmiany biochemiczne tłuszczu- w konsekwencji powstają związki niekorzystne dla zdrowia. Dlatego czytajcie etykiety produktów.

Oleje tłoczone na zimno takie jak olej lniany, słonecznikowy, oliwa z oliwek możecie śmiało dodawać do potraw przygotowanych na zimno.

Tak więc, nie bójcie się dodawać tłuszczu do swoich potraw. Pamiętajcie jednak, że nie każdy tłuszcz nadaje się do wszystkiego. Oliwę z oliwek dodawajcie do sałatki, natomiast na oleju rzepakowym smażcie. Tylko dobrze zbilansowana dieta jest zdrowa :).

 

Ściskam mocno, Little Blonde

 

P.S. Ilość spożywanego tłuszczu powinna być dobrana indywidualnie. Inna będzie zalecana dawka tłuszczu dla dziecka w okresie rozwoju, a inna dla dorosłego człowieka z zaburzeniami lipidowymi czy innymi chorobami. Pamiętajcie wszystkie informacje, które publikuje są przeznaczone dla zdrowej osoby. Jeżeli maszcie jakieś pytania, śmiało napiszcie do mnie a udzielę Wam informacji :). 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *