superfoods – właściwości i wpływ na zdrowie

Pamiętacie z dzieciństwa jak babcia czy mama na przeziębienie podawały wam mleko z czosnkiem lub sok z aronii? Wtedy pewnie nie wiedzieliście po co właściwie macie to jeść, przecież czosnek i mleko to nie jest zbyt dobre połączenie… A jednak muszę Wam powiedzieć że Wasze mamy i babcie wiedziały co robią. A mianowicie te składniki zwiększają odporność, zmniejszają stan zapalny oraz wzmacniają organizm. Są to nasze polskie superfoods o których warto sobie przypomnieć i wprowadzić je do codziennej diety. Przydadzą się na co dzień, nie tylko w czasie przeziębienia. Ich dodatkową zaletą jest to, że nie są drogie i bez problemu kupicie je w każdym sklepie.

Przedstawiam Wam polskie SUPERFOODS:

Czosnek:

  • Naturalny antybiotyk
  • Posiada działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze
  • Zawiera szereg witamin, składników mineralnych oraz olejki eteryczne bogate w siarkę i allicynę
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
  • Wspomaga układ odpornościowy

Aronia:

  • Bogate źródło witaminy C
  • Posiada silne właściwości antyoksydacyjne – niweluje wolne rodniki i wywołany przez nie stan zapalny
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, choroby sercowo-naczyniowe oraz cukrzycę
  • Ma korzystny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci
  • Zwiększa odporność organizmu

Natka pietruszki:

  • Wysoka zawartość witaminy C
  • Pomaga w leczeniu anemii z niedoboru żelaza. Natka pietruszki zawiera dość sporo żelaza, a dzięki obecności witaminy C żelazo jest lepiej przyswajalne
  • Pomaga w problemach z trawieniem
  • Wspiera pracę wątroby
  • Działa korzystnie na układ moczowy

Dynia:

  • Bogata w potas, dlatego odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej
  • Pomaga kontrolować skurcze mięśni
  • Zawiera sporą ilość witaminy E, która zaliczana jest do antyoksydantów
  • Dzięki zawartości beta-karotenu wpływa na dobry wygląd skóry oraz chroni przed nowotworami  

Siemię lniane:

  • Dobre źródło kwasów tłuszczowych omega-3 – pozytywny wpływ na układ krążenia oraz pamięć, chronią przed nowotworami oraz przed chorobą Alzhaimera
  • Jest źródłem błonnika obu frakcji, dzięki temu obniża stężenie cholesterolu i glukozy we krwi oraz zapobiega zaparciom
  • Zawiera lignany, które pomagają w okresie menopauzy, łagodzą klimakterium
  • Lignany również zmniejszają ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz nowotworu piersi
  • Przy regularnym stosowaniu poprawia samopoczucie
  • Pomaga usunąć toksyny z organizmu  

Olej rzepakowy:

  • Bardzo niska zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych (szkodliwych dla naszego zdrowia)
  • Źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych które wspierają pracę mózgu
  • Cenne źródło witaminy E, która posiada właściwości przeciwutleniające, niweluje stan zapalny
  • Olej można używać do smażenia, ponieważ ma wysoki punkt dymienia. Sprawdzi się również na zimno jako dodatek do sałatek.

Polskie superfoods nie są wcale gorsze od nasion chia, goji czy acai. Zachęcam Was do wybierania naszych produktów, ponieważ są łatwo dostępne, możecie je jeść zaraz po zerwaniu (dzięki temu zachowają dużą zawartość witamin), są tanie, a przede wszystkim możemy je wykorzystać w każdym daniu.

Poniżej przedstawiam Wam przepis na szybkie w wykonaniu

PESTO PIETRUSZKOWE

Składniki na 2 porcje:

  • 150g makaronu ciemnego spaghetti
  • Pęczek natki pietruszki
  • 1 ząbek czosnku
  • 50 ml oleju rzepakowego
  • 10g parmezanu
  • 20 g słonecznika

Przygotowanie:

Makaron ugotować al dente. Blenderem zmiksować wszystkie składniki: natkę, czosnek, podprażony na patelni słonecznik, olej rzepakowy, szczyptę soli i pieprzu. Do ciepłego makaronu dodać przygotowane pesto, wymieszać i posypać startym parmezanem. Gotowe!

Agnieszka

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *