Probiotyki – korzyść czy szkoda dla naszego zdrowia?

Probiotyki stały się bardzo popularnym produktem, na pewno nie raz o nich słyszeliście. Z jednej strony bardzo dobrze, że są stosowane, ponieważ mogą pomóc przy wielu schorzeniach. Z drugiej strony niekiedy spożywane są w nadmiarze, dobierane są nieodpowiednie szczepy i wtedy może być z tego więcej szkody niż pożytku.

Co to są probiotyki?

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakteryjne lub drożdży. Mogą mieć w składzie szczepy bakterii kwasu mlekowego, szczepy drożdży, kultury pleśni. Wpływają one pozytywnie na czas pasażu jelitowego oraz zapewniają prawidłowy rozwój mikroflory jelitowej.

Wyróżniamy probiotyki naturalne, te które możemy dostarczyć wraz z dietą oraz występujące w formie suplementu lub leku.

Probiotyki w formie naturalnej znajdziemy w fermentowanych produktach mlecznych (jogurt, kefir, zsiadłe mleko), kiszonych warzywach (ogórki i kapusta kiszona), zakwasie. Probiotyki pod taką postacią można stosować bez żadnych obaw o przedawkowanie.

Właściwości zdrowotne probiotyków:

  • Przywracają naturalną mikroflorę (po antybiotykoterapii)
  • Przeciwdziałają aktywności patogennej mikroflory w jelitach
  • Wspomagają procesy trawienne, przeciwdziałają zaparciom
  • Zwiększają odporność organizmu
  • Produkują witaminy z grupy B
  • Zmniejszają wchłanialność substancji toksycznych do krwi
  • Łagodzą i zmniejszają nasilenie biegunek
  • Obniżają „zły” cholesterol
  • Działają antynowotworowo 
  • Wspomagają leczenie zakażeniem Helicobacter Pylori
  • Wykazują korzystne działanie w schorzeniach układu pokarmowego oraz w alergiach.

Probiotyki możemy znaleźć również w aptece w postaci suplementów diety. Należy wziąć pod uwagę, że suplementy diety nie są tak ściśle badane i kontrolowane jak leki. Dlatego nie zawsze to co będzie wypisane w składzie danego preparatu znajdziemy w kapsułce. Niekiedy w suplementach znajdują się zupełnie inne szczepy niż te podane na etykiecie, lub w ogóle nie ma żadnych. Wtedy wasze pieniądze są wydane niepotrzebnie.

Zachęcam do skonsultowania z lekarzem lub dietetykiem jaki probiotyk będzie dla Was odpowiedni, dzięki temu nie odbije to się negatywnie na waszym zdrowiu.

Gdy już zdecydujecie się na zakup probiotyku, weźcie pod uwagę:

  • firmę z jakiej pozyskujecie dany preparat,
  • warunki oraz czas przechowywania (pamiętajcie, że są to żywe organizmy, dlatego potrzebują odpowiednich warunków),
  • sposobu podania (nie wolno do ich spożycia używać gorących napojów, a najlepiej przyjmować je przy posiłku),
  • najlepszym wyborem będą probiotyki w formie leku.

Przy probiotykach należy wspomnieć o prebiotykach, które definiowane są jako nietrawione składniki żywności pobudzające wzrost i aktywność bakterii w jelitach korzystnie wpływających na organizm człowieka. Prebiotyki to pożywka dla probiotyków, stymulują również ich wzrost.

Prebiotyki występują naturalnie w czosnku, cykorii, karczochach, szparagach, cebuli, bananach. Często stosowane są jako dodatki do żywności, ponieważ wykazują większą trwałość w porównaniu z probiotykami.

Podsumowując probiotyki niosą ze sobą wiele korzyści zdrowotnych, mogą mieć zastosowanie w wspomaganiu leczenia różnych schorzeń. Tych naturalnie występujących w pożywieniu nie należy się bać, ale należy zwrócić uwagę na probiotyki w formie suplementów diety. Nieodpowiedni skład lub nieprawidłowy dobór probiotyków dla danego człowieka może przynieść wiele szkody. Kluczowa jest obserwacja waszego organizmu, jak reaguje na dany probiotyk, czy pojawiają się nieprzyjemne objawy, czy wręcz stan waszego zdrowia się poprawił i czujecie się lepiej.

Agnieszka

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *