Płatki owsiane to hit czy kit?

Od wielu lat “czczone” w świecie zdrowego odżywiania są płatki owsiane. Zauważyłam trend, że każdy kto zaczyna przygodę ze zdrowym stylem życia, czy przechodzi na dietę redukcyjną kupuje ich tony – nie zawsze wiedząc, dlaczego w ogóle wprowadza je do swojej diety. Dlatego dziś przychodzę do Was z wpisem, w którym dowiecie się jakie są ich właściwości, jak je wybierać oraz jak przyrządzić aby były smaczne.

Magiczną i zarazem najlepszą cechą płatków owsianych jest to, że są źródłem β-glukanów, czyli związków zaliczanych do rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. β-glukany powodują obniżenie stężenia cholesterolu całkowitego we krwi, tym samym obniżają ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. Dodatkowo wpływają na układ immunologiczny, wzmacniając organizm oraz pozytywnie wpływają na gospodarkę węglowodanową (nie powodują wahań hormonalnych). Kolejną pozytywną cechą tych związków jest działanie na jelito grube (są pożywką dla mikroflory), gdzie zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.

Kolejną ważną cechą płatków owsianych jest to, że są źródłem przeciwutleniaczy, witamin i składników mineralnych. Do przeciwutleniaczy zawartych w płatkach należą związki polifenolowe i witaminy z grupy E, które obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory, choroby układu krążenia oraz wpływają pozytywnie na organizm, poprzez spowolnienie procesów starzenia organizmu. Innymi antyoksydantami są witaminy z grupy B, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Do mikroskładników znajdujących się w płatkach owsianych zaliczamy: cynk, żelazo, fosfor, wapń oraz magnez. Te składniki są bardzo cenne, ze względu na budowę kości, zębów, prace układu mięśniowego i nerwowego.

DLACZEGO PŁATKI OWSIANE POMAGAJĄ W ODCHUDZANIU?

  • Frakcja nierozpuszczalna błonnika zawartego w owsie poprawia pracę jelit i daje uczucie sytości.
  • Beta-glukan zmniejsza poziom hormonu głodu- cholecystokininy.
  • Dostarczają bardzo dużo wartości odżywczych przy stosunkowo niewielkiej liczbie kalorii.
  • Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu, nie powodują gwałtownych wyrzutów insuliny do krwi, tym samym nie odczuwa się chęci na podjadanie między posiłkami.

JAKIE PŁATKI OWSIANE WYBIERAĆ?

Najlepiej wybierać płatki owsiane górskie z pełnego przemiału. Chciałabym Was przestrzec przed produktami typu mieszanki płatków owsianych, w których bardzo często dodany jest cukier, czekolada czy inne zbędne dodatki. Najlepszym wyborem będzie kupno zwykłych płatków górskich i dodanie do nich swoich dodatków.

JAK PRZYRZĄDZIĆ PŁATKI TAK ABY BYŁY NIEWYCZUWALNE?

Niektórzy nie lubią płatków owsianych, tłumacząc, że smakują jak mąka lub bezsmakowa papka, ale chcą korzystać z ich prozdrowotnych walorów. Jak więc wprowadzić je do diety, aby nie męczyć się podczas ich jedzenia? Niekoniecznie muszą być one spożywane w formie owsianki ale można, np. dodawać je do omletów, babeczek i innych wypieków, przygotowywać w formie batoników czy nietypowych owsianek jak ta tu.

Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule postu, mówię, że płatki owsiane to zdecydowany HIT! Nie tylko dla osób, które chcą zredukować masę ciała, ale dla osób dbających o swoje zdrowie. Zdecydowanie należę do tych, którzy “czczą” ten produkt i z chęcią wprowadzają go do swojej diety.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *