Nadmiar wody w organizmie

Problem nagromadzenia wody w organizmie staje się dość powszechny. Częściej to zaburzenie jest widoczne wśród kobiet, jednak mężczyźni też mogą tego doświadczać. Większość osób nie wie jak sobie z tym poradzić, często próbując pozbyć się tego problemu stosując suplementy diety. Jednak czy jest to prawidłowe rozwiązanie które przyniesie odpowiedni efekt?

W tym poście chciałabym zapoznać Was z problemem nadmiernego nagromadzenia wody w organizmie, ponieważ warto najpierw poznać przyczynę tego zaburzenia, aby można było dopasować odpowiednie rozwiązanie.

A więc jakie są najczęstsze przyczyny nadmiaru wody w organizmie?

  • Dieta bogata w wysoko przetworzone produkty jak fast foody, słone przekąski, gotowe produkty będące źródłem dużej ilości soli. Sód w głównej mierze odpowiada za nagromadzenie wody, ponieważ z racji jego nadmiaru nerki nie działają poprawnie. Dodatkowo sód powinien być w równowadze z potasem, co zapewnia zachowanie równowagi osmotycznej.
  • Zbyt małe spożycie wody. A mianowicie im mniej piejmy tym więcej wody gromadzi się w organizmie. Odpowiedzialny jest za to hormon – wazopresyna. Przy niedostatecznym spożyciu wody wazopresyna przyczynia się do zatrzymywania wody przez nerki i gromadzenie jej w naczyniach krwionośnych.
  • Gromadzenie się wody w organizmie często zauważalne jest przez kobiety w poszczególnych fazach cyklu menstruacyjnego. Przyczyną tego są hormony, a dokładniej zwiększone stężenie progesteronu które prowadzi do zaburzeń równowagi organizmu, co w konsekwencji przyczynia się do gromadzenia wody.
  • Mało aktywny tryb życia. Siedząca praca przyczynia się do pojawienia się opuchniętych nóg, czego przyczyną jest wolniejszy przepływ krwi.

Jak poradzić sobie z nagromadzeniem wody?

Przede wszystkim należy zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę. Kluczowe będzie przyjrzenie się ilości spożywanej soli, która w głównej mierze jest przyczyną tego problemu. Warto wybierać produkty świeże oraz jak najmniej przetworzone. Dodatkowo warto zadbać o źródła potasu, dlatego spożywaj 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia.

Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu. Wypijaj minimum 2l płynów dziennie. Najlepiej można nawodnić organizm pijąc płyny małymi łykami, nawet gdy nie odczuwasz pragnienia. Wybieraj wody średnio- lub wysoko zmineralizowane, które dodatkowo dostarczą składników mineralnych. Dobrze sprawdzą się również zioła takie jak: pokrzywa, mniszek lekarski, skrzyp lub czystek. Jednak efekty zobaczysz przy regularnym piciu naparów np. 3 razy dziennie.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej. Ćwiczenia czy spacery przyczyniają się do pobudzenia krążenia krwi oraz chronią przed zastojem wody w tkankach. Wybieraj taką aktywność, która sprawia ci przyjemność. Ważna jest również spontaniczna aktywność czyli wybierania schodów zamiast windy, sprzątanie domu lub zabawa z psem.

A co jeśli zmiana diety, odpowiednie nawodnienie i zwiększenie aktywności fizycznej nie pomaga?

Wtedy przyczyną nagromadzenia wody mogą być choroby, które przyczyniają się do zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej do których zaliczamy: choroby nerek, cukrzycę, niedoczynność tarczycy czy niewydolność serca.

Jeżeli masz problem z opuchnięciami, nadmiernym gromadzeniem wody nie musisz od razu stosować  suplementów diety, ponieważ wtedy nie pozbędziesz się przyczyny problemu, a jedynie go zamaskujesz. Najlepszym rozwiązaniem będzie zmiana diety, odpowiednie nawodnienie oraz zwiększenie aktywności fizycznej, a jeśli to nie pomoże warto zrobić badania, aby wykluczyć występowanie różnych chorób.

Agnieszka

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *