Makaron biały czy razowy – który wybierać?

Nie raz zostałam “przyłapana” na jedzeniu potrawy z białym makaronem. Zawsze wtedy moje siostry się śmiały i mówiły, że przecież dietetykowi nie wypada jeść białego makaronu. Otóż dziś śpieszę z wyjaśnieniem, o co chodzi z tym makaronem.

Oba makarony czy to makaron pszenny biały czy razowy powstają z tego samego surowca – pszenicy. Główną różnicą pomiędzy makaronem razowym a białym jest ich sposób produkcji. W przypadku makaronu razowego w produkcji wykorzystuje się całe ziarno pszenicy dodatkowo z łuską. Całe ziarno pszenicy charakteryzuje się większą ilością błonnika i witamin. W przypadku białego makaronu w procesie produkcji jest on oczyszczany z łuski.

Kolejnymi różnicami pomiędzy tymi makaronami jest zawartość w nich makroskładników i mikroskładników oraz indeks glikemiczny. W obu makaronach znajdziemy białko, tłuszcz, węglowodany, żelazo, witaminy z grupy B, magnez i potas. Jednakże zawartość wszystkich tych składników mniejsza jest w makaronie pszennym białym w porównaniu z makaronem razowym. Również dzięki większej gęstości odżywczej (więcej kcal/100g produktu) makaron razowy charakteryzuje się większym poczuciem sytości po spożyciu. W przypadku makaronu razowego również jego indeks glikemiczny jest niższy niż makaronu białego. Dzięki temu nie powoduje nadmiernego skoku cukru we krwi. Jednakże łącząc biały makaron z produktem białkowym oraz tłuszczem możemy lekko obniżyć jego indeks glikemiczny przez co nie będzie on tak bardzo szkodliwy dla naszej gospodarki węglowodanowej.

KTO POWINIEN WYBIERAĆ MAKARON PEŁNOZIARNISTY A KTO BIAŁY?

  • Makaron pełnoziarnisty powinny wybierać osoby z problemami hormonalnymi, zaburzeniami lipidowymi, otyłością, osoby obciążone genetycznie cukrzycą i z cukrzycą, osoby z PCOS, insulinoopornością, osoby u których dieta nie jest zrównoważona. Dodatkowo makaron razowy ze względu na wysoką zawartość błonnika wspomaga procesy odchudzania dzięki czemu stanowi superfoods dla osób z nadwagą.
  • Makaron pszenny biały mogą wybierać osoby które dostarczają w ciągu dnia za pomocą diety wszystkich niezbędnych składników mineralnych do organizmu, nie mają problemów z gospodarką węglowodanową oraz hormonalną. Osoby które nie lubią makaronu razowego ale starają się żywić zdrowo wybierając dobrej jakości produkty na codzień, oraz dobrze komponują posiłki z jego wykorzystaniem. Dodatkowo makaron pszenny biały powinny wybierać osoby na diecie lekkostrawnej z problemami układu pokarmowego.

Podsumowując, uważam, że makaron pszenny zwykły nie jest “złem wcielonym”. Należy jednak mieć świadomość tego iż jego spożycie w nadmiarze bez odpowiednio zbilansowanej diety może doprowadzić do zaburzeń metabolicznych. Natomiast wybierając makaron razowy dostarczymy do organizmu dużo więcej cennych składników. Należy pamiętać również, że makaron pszenny zwykły nie jest zalecany do spożycia w przypadku wielu jednostek chorobowych.

Jako świadoma tego, co wkładam na swój talerz i tego jak wygląda mój dzień czasem przemycam makaron biały do swojego jadłospisu bez wyrzutów sumienia – i takie podejście do życia i zdrowej diety chcę szerzyć dalej. Pamiętajcie dieta to nie katorga a pyszny styl życia. Jeżeli i Wasza dieta codziennie jest doborowa, dostarcza odpowiedniej ilości błonnika a Wasz metabolizm węglowodanów działa bardzo dobrze, możecie pozwolić sobie na danie z wykorzystaniem makaronu białego 🙂

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *