Kolacja – czy należy jej unikać?

Od dłuższego czasu słyszymy, że ostatni posiłek powinien być zjedzony o godzinie 18 mimo, że niektórzy kładą się spać o północy. Jeszcze gorszą praktyką jest pomijanie kolacji całkowicie, ponieważ myślicie, że ten posiłek nie zostanie spalony i zostanie odłożony w postaci tkanki tłuszczowej. Oba powyższe stwierdzenia są jak najbardziej błędne. A więc jak powinna wyglądać kolacja oraz o której powinna zostać spożyta?

Co najlepiej wybierać na kolację?

Przyczyną nadmiernej masy ciała mogą być zbyt obfite kolacje, składające się z przetworzonych, wysokoenergetycznych produktów. Zrezygnowanie z takiej kolacji na pewno przyniesie efekty w postaci zgubieniu zbędnych kilogramów, jednak takie rozwiązanie nie jest dobre. Najlepsze, co można zrobić dla swojego zdrowia i sylwetki to wybrać pełnowartościowy posiłek.

Należy zadbać o odpowiednią podaż węglowodanów złożonych czyli kasze, płatki, makarony, chleb czy ziemniaki. Węglowodany złożone odpowiadają za powolny wzrost insuliny, dzięki temu będziemy odczuwali sytość przez dłuższy czas. Bez odczucia głodu nasz sen będzie niezakłócony oraz organizm lepiej się zregeneruje.

Kolejnym ważnym makroskładnikiem jest białko. Najlepszym wyborem będzie to pełnowartościowe. Znajdziemy je w chudym mięsie, nabiale, jajach czy nasionach roślin strączkowych. Spożycie odpowiedniej ilości tego składnika wpłynie na odpowiednią regenerację organizmu.

Ostatni kluczowy składnik to tłuszcz – najlepszym wyborem będą oleje roślinne, orzechy czy nasiona. Dodatek tłuszczu do posiłku wpłynie na lepsze wchłanianie witamin. Jednak należy uważać, aby ostatni posiłek nie był wysokotłuszczowy, ponieważ taki będzie zbyt długo zalegał w żołądku, a przez to może zaburzyć sen i regenerację.

Dobrym wyborem będą potrawy pieczone, gotowane, duszone z dodatkiem małej ilości tłuszczu, unikajmy potraw smażonych w głębokim tłuszczu, które obciążają żołądek.

Przykładowe posiłki na kolację:

Unikajmy na kolację ciężkich, długo zalegających potraw oraz wysokoprzetworzonych produktów. Takie potrawy poza dużą ilości kalorii nie wniosą nic do naszego organizmu. Dodatkowo obciążą pracę układu pokarmowego i przyczynią się do dolegliwości takich jak ból brzucha, wzdęcia czy biegunki. Dlatego na kolację nie warto spożywać różnego typu słonych czy słodkich przekąsek, produktów typu fast-food, smażonych, tłustych potraw.

O której powinniśmy spożywać kolację?

Najlepszą opcją będzie zjedzenie ostatniego posiłku 1-3 godziny przed snem. Dzięki temu podczas zasypiania nie będziemy odczuwać głodu oraz trawienie nie będzie zaburzało snu.  Dlatego osoba, która kładzie się spać o godzinie 1 w nocy, może spokojnie zjeść kolację nawet o godzinie 23.

Podsumowując kolacja jest tak samo ważnym posiłkiem jak śniadanie czy obiad. Nie należy jej pomijać, nawet jeżeli waszym celem jest redukcja masy ciała. Odpowiednio skomponowany posiłek zregeneruje nasz organizm oraz zapewni spokojny i głęboki sen.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *