Jak walczyć z problemami skórnymi za pomocą diety?

Jakiś czas temu udostępniłam króciutki wpis na temat diety w przypadku trądziku. Cieszył się on takim zainteresowaniem, że postanowiłam poświęcić temu problemowi cały artykuł. Problem ten jest bardzo obszerny dlatego przygotujcie się na długi wpis.

Często zakładamy, że problemy skórne możemy zwalczyć tylko dzięki specjalnym preparatom, zabiegom czy tabletkom na receptę. Jednak u podstaw zmian skórnych znajduje się jeden bardzo ważny czynnik jakim jest dieta. Tym, co dostarczamy do naszego organizmu, możemy nasilić stany zapalne, spowodować ich wyciszenie albo całkowicie je zahamować. Nie zrozumcie mnie źle – nie mówię o tym, że zabiegi, preparaty skórne czy tabletki na receptę są złe, ale oprócz nich olbrzymie znaczenie w walce z chorobami skórnymi odgrywa dieta (czasem już tylko zmieniając sposób odżywiania jesteśmy w stanie zahamować problemy skórne i nie potrzebne jest wtedy wprowadzanie leków). Poniżej przedstawię Wam kilka najważniejszych aspektów diety, które powodują pogorszenie się stanu skóry i zwiększenie stanu zapalnego.

1.Nieodpowiednia podaż kalorii spożywanych z dietą

Stan, w którym spożywamy mniej kalorii niż powinniśmy, doprowadzi do osłabienia organizmu, tym samym do osłabienia pracy narządów i różnych układów, a w tym – immunologicznego, który odpowiada za ochronę organizmu. W przypadku obniżonej kaloryczności bardzo często nie dostarczamy z pożywieniem witamin i składników mineralnych, które odgrywają kluczową rolę w procesach gojenia się ran czy zmniejszenia procesu zapalnego. W przypadku zbyt dużego spożycia kalorii dochodzi do zwiększania masy ciała organizmu, a w przypadku długotrwałego przybierania na wadze dochodzi do otyłości. Razem z otyłością idą w parze zaburzenia hormonalne i zaburzenia metaboliczne, które w ogromnym stopniu oddziałują na stan skóry i procesy zapalne.

Dlatego bardzo ważne jest to, aby spożywać odpowiednią ilość kalorii z dietą.

2. Nieodpowiednie spożycie białka, węglowodanów i kwasów tłuszczowych

Oprócz odpowiedniej podaży kalorii z dietą, niezwykle ważne jest odpowiednie indywidualne spożycie makroskładników takich jak białko, węglowodany i tłuszcze. Najlepiej w celu wyliczenia tych składników i dostosowania ich do stylu życia skonsultować się z dietetykiem. Jeżeli jednak nie zależy Wam na konsultacji istnieją internetowe programy do wyliczenia (mniej więcej) Waszego zapotrzebowania i rozkładu makroskładników – chociaż osobiście odradzam Wam tę drogę.

3. Nieodpowiednia jakość wybieranego źródła białka

Dobrej jakości białko odgrywa rolę w regeneracji naskórka, oraz wchodzi w skład enzymów i hormonów, które również wpływają na kondycję skóry. Białko które wybieramy komponując nasze posiłki powinno być dobrej jakości tzn pełnowartościowe. Pełnowartościowe białko, które warto włączyć do diety znajdziemy w : chudym/ półtłustym nabiale (o nim napiszę później trochę więcej), chudym mięsie, jajach, nasionach roślin strączkowych, soi, tempechu, pestkach i orzechach.

4. Nieodpowiednia jakość wybieranych źródeł węglowodanów.

Jakość wybieranych węglowodanów związana jest z odpowiedzią organizmu na ich spożycie. W przypadku wybierania węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym odpowiedź organizmu na ich spożycie będzie powodowała nasilenie stanów zapalnych i pogorszenie kondycji skóry.

Należy skupić się na spożywaniu węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym takich jak: produkty pełnoziarniste, warzywa (najlepiej w formie surowej), produkty nieprzetworzone. Należy ograniczyć produkty z dodatkiem cukru, owoców o dużej zawartości cukru, produktów gotowych takich jak dania gotowe.

Aby zadbać o zachowanie niskiego indeksu glikemicznego produktów, należy jak najmniej je rozdrabniać podczas przygotowywania, nie rozgotowywać i jeżeli to możliwe spożywać je na surowo.

5. Nieodpowiednie wybieranie produktów stanowiących źródło tłuszczu

Bardzo często osoby dotknięte zmianami skórnymi boją się wprowadzać do swojej diety tłuszcze, ponieważ mają wrażenie, że nasilają one ich zmiany. Dzieje się tak oczywiście w przypadku wyboru złego źródła tłuszczu. Jakich tłuszczy nie powinniśmy spożywać? Tłuszczy typu trans – które znajdziemy w produktach przetworzonych, tłuszczy nasyconych (w dużych ilościach), tłuszczy utwardzonych. Należy skupić się na spożyciu: oliwy z oliwek, oleju lnianego, oleju z czarnuszki, oleju z awokado, awokado, orzechów, oleju rzepakowego, oleju z amarantusa, oleju z nasion ogórecznika.

Nie należy całkowicie rezygnować ze spożywania tłuszczu, ponieważ będzie to powodowało wysuszenie skóry, zwiększenie stanu zapalnego, zaburzenia funkcjonowania hormonów. Należy skupić się na jakości spożywanego tłuszczu, który będzie źródłem antyoksydantów, stanowiących wsparcie dla odbudowy naskórka i zmniejszania zmian skórnych.

6. Nieodpowiednie spożycie witamin

Witaminy są głównymi antyoksydantami, które odgrywają kluczową rolę w redukcji stanu zapalnego. Dzięki nim warstwa skóry również szybciej się regeneruje. Do najważniejszych związków antyoksydacyjnych należą:

🔺 Selen- rośliny strączkowe, czosnek, orzechy
🔺Witamina A- dynia, marchew, tuńczyk
🔺Witamina C- owoce cytrusowe, papryka
🔺Witamina E- oleje roślinne
🔺Polifenole- zielona herbata

7. Nieodpowiednie spożycie składników mineralnych.

Składniki mineralne takie jak cynk, selen, magnez i wapń są niezbędne do zachowania odpowiedniej pracy układów hormonalnego i odpornościowego czy zachowania odpowiedniej struktury skóry. Najważniejszym minerałem, o którego podaż należy zadbać to CYNK. Znajdziecie go w pomidorach, otrębach, warzywach kapustnych, warzywach strączkowych.

8. Nieodpowiednia obróbka termiczna

Na tę czynność bardzo mało osób zwraca uwagę uważając ją za nieistotną. Natomiast jest ona bardzo ważna. Wybierając najlepszy jakościowo produkt, możemy pozbawić go wszystkich jego walorów za pomocą nieodpowiedniej obróbki termicznej. Aby produkt zachował swoje walory należy przyrządzać go najkrócej jak to jest możliwe – tym samym nie rozgotowując produktów (dzięki temu, witaminy zawarte w produkcie nadal w nim będą). Również wysuszając potrawę lub nadmiernie ją smażąc powodujemy, że potrawa jest ciężkostrawna.

Najbardziej polecane techniki obróbki termicznej to: duszenie, gotowanie, gotowanie na parze, krótkie smażenie, pieczenie w piekarniku.

PRODUKTY NASILAJĄCE ZMIANY SKÓRNE:

⛔️ Produkty typu fast-food,
⛔️ Produkty przetworzone (wyroby cukiernicze, mięsne, dania gotowe).
⛔️ Produkty o dużej zawartości cukru: napoje kolorowe, czekoladki,
⛔️ Przekąski typu snack,
⛔️ Alkohol,
⛔️ Produkty wysoko solone,
⛔️ Gotowe mieszanki przypraw.

NA KONIEC KILKA PRODUKTÓW, KTÓRE BUDZĄ NAJWIĘKSZE KONTROWERSJE W PRZYPADKU ZMIAN SKÓRNYCH:

CZEKOLADA JEŚĆ CZY NIE JEŚĆ? Jeżeli jest to gorzka czekolada z dobrym składem, można ją spożywać, ponieważ jest źródłem antyoksydantów.

NABIAŁ JEŚĆ CZY NIE JEŚĆ? Spożywanie nabiału powinno zostać rozstrzygnięte indywidualnie (u niektórych małe porcje nabiału nie powodują nasilenia zmian). Jednakże przy zbyt wysokim spożyciu nabiału, będzie on nasilał zmiany trądzikowe w każdym przypadku.

PRZYPRAWY OSTRE JEŚĆ CZY NIE JEŚĆ? W małych ilościach wspomagają walkę z trądzikiem – w dużych nasilają zmiany skórne.

Pomimo tego, że wpis jest bardzo obszerny, nie zdołałam zawrzeć w nim całej mojej wiedzy na ten temat. Chciałabym zaznaczyć, że każdy przypadek jest inny i należy zawsze podchodzić do osoby indywidualnie. Dlatego zachęcam Was jeżeli, ktoś zmaga się z problemami skórnymi, do konsultacji z profesjonalistami, ponieważ nie można ich bagatelizować. Zmiany skórne często świadczą o pogarszającym się stanie zdrowia.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *