Jak uczynić okres świąt zdrowszym?

Święta oprócz spotkań z rodziną kojarzą mi się z dużymi ilościami jedzenia, które szykowane jest niekiedy z wyprzedzeniem. Potrafimy przesiedzieć prawie całe święta przy stole, ponieważ to zazwyczaj jest miejsce dowodzenia całymi świetami 😊🎄 Przy całodziennych rozmowach nikt nie zwraca uwagi na to co je, i jakie ilości  je… Jest to niestety bardzo zgubne… Na codzień, przy normalnej diecie spożywamy od 1500-2500 kcal. Przy świętach natomiast potrafimy zjeść nawet do 8000-10000 kcal które pochodzą głównie z tłuszczu i prostych węglowodanów!! Są to ogromne i nienaturalne dla naszego organizmu ilości kilokalorii, które odłożą się w postaci kilogramów i złego samopoczucia… Chyba każdy chce tego uniknąć, prawda?

Jakie zmiany wprowadzić w święta, żeby lepiej się czuć i nie doprowadzić naszego organizmu do szoku związanego z olbrzymia podąża kalorii? 

  • Zamiast gotowych kompotow i gazowanych napoi, postaw na stole domową lemoniadę z mięta oraz cytryną.
  • Zamiast cukru używaj słodzika, np. ksylitolu. 
  • W wyrobach z mąki pszennej mieszaj ją z mąka pełnoziarnista – wprowadzisz wtedy więcej błonnika do potrawy. 
  • Wybieraj sałatki z surowych warzyw, a jeżeli gotujesz je, staraj się to robić w jak najkrótszym czasie. 
  • Wybieraj ryby oraz chude mięso, zamiast czerwonego. 
  • Zamiast majonezu do potraw używaj 1/4 majonezu i 3/4 serka greckiego z musztardą. 
  • Zamiast soli używaj dużej ilości przypraw. Nie ma co się bać świeżych ziół – potrawy z nimi są dużo smaczniejsze. 
  • Do ciast używaj domowego budyniu i owoców. Unikaj ciast ciężkich z dużą ilością kremu i czekolady.
  • Jeżeli konieczne jest używanie polewy czekoladowej, zrób ją z prawdziwego kakao.
  • Do obiadu wprowadź duża ilość świeżych warzyw. 
  • Jako dania nie bój się wprowadzać zup – tylko nie takich w których jest zasmażka!
  • Nie używaj panierek, wybieraj pieczenie w ziołach z dodatkiem oliwy.
  • Jako główną obróbkę kulinarną wprowadź gotowanie oraz pieczenie. 
  • Wybieraj dobrej jakości tłuszcze (olej rzepakowy, awokado, orzechy). Pod żadnym pozorem nie smaż na tłuszczu, na którym już coś było smażone !!
  • Staraj się nie doprowadzić do momentu najedzenia ! 
  • Nie jedź więcej nic 3 kawałki ciasta (kawałek to ok 4cm x 4cm).
  • Staraj się wprowadzić przerwy między posiłkami. 
  • Unikaj alkoholu.
  • Nie kupuj gotowych dań. 
  • Wprowadź kaszę zamiast makaronów i ziemniaków. 
  • Wprowadź superfoods na święta : mak – źródło wapnia, błonnika; kiszona kapusta – naturalny probiotyk, źródło witaminy C; suszone śliwki – źródło potasu i antyoksydantów.  
  • Nie bój się zaszaleć i wprowadzić nowych smaków. Może nawet przekonasz rodzine do nowych dań. Przepisy podpatrz na stronach wegańskich i wegetariańskich – są łatwe, pyszne, szybie i na prawdę zawierają sporą dawkę witamin, błonnika i białka. 
  • Co najważniejsze, staraj się myśleć o tym co jesz i czego to jedzenie Ci dostarcza. Czy tylko nasyconych kwasów tłuszczowych i pustych kalorii, czy może witamin i pełnowartościowego białka. 
  • Wprowadź ruch w postaci spacerów i zabaw z rodziną 😊

Przeżyjecie te święta tak, aby Wasze brzuszki nie cierpiały oraz abyście sami dobrze się czuli. Patrzcie na to, co jecie i co najważniejsze w jakich ilościach!  W takie dni jak święta możecie pozwolić sobie na jedzenie babcinych pierogów bez konsekwencji przybrania na wadze, ale pod warunkiem takim, że je spróbujecie, a nie się nimi napchacie 😊

Wesołych i zdrowych Świąt !!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *