Jaja – czy mamy się ich obawiać?

Jaja to od wielu lat kontrowersyjny temat. Co jakiś czas powstają nowe badania, które pokazują czy cholesterol zawarty w jajach wpływa negatywnie na zdrowie człowieka, czy też nie ma większego znaczenia. Osoby zdrowe nie powinny, aż tak bardzo bać się skutków ubocznych wynikających ze spożycia jaj, ponieważ poza cholesterolem jaja posiadają szereg właściwości zdrowotnych. Spożycie jaj powinny kontrolować osoby z nieprawidłowym lipidogramem, otyłością czy cukrzycą typu II.

A więc ile jaj można spożyć?

Osoby zdrowe nie muszą bardzo skupiać się na ilości spożywanych jaj. Dozwolone jest spożycie około 7 jaj tygodniowo. Osoby z nadciśnieniem, cukrzycą typu II, otyłością i/lub z podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi powinny kontrolować spożycie jaj. Limit jaj w tej grupie ludzi powinien być ograniczony nawet do 2 jaj na tydzień.  Oczywiście każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie oraz warto kontrolować lipidogram, który pokazuje jak organizm radzi sobie ze spożywanym cholesterolem.

Mimo, że jaja są kontrowersyjnym produktem to chętnie wybieramy je na śniadania, kolację, czy jako dodatek do posiłków. Cechują się one wysoką wartością odżywczą oraz wysokim wskaźnikiem sytości, a dodatkowo wspierają organizm, dzięki obecności dużej ilości witamin i składników mineralnych. 

Skład jaja:

  • Pełnowartościowe białko, około 7g w jednym jajku.
  • Tłuszcze – zawiera jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają działanie prozdrowotne oraz kwasy tłuszczowe nasycone, które uważane są za szkodliwe.
  • Karotenoidy (luteina i zeaksantyna) – zmniejszają ryzyko wystąpienia zaćmy i zwyrodnienia plamki oraz działają przeciwzapalnie.
  • Kwas foliowy – redukuje ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej w trakcie rozwoju płodowego, zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II.
  • Cholina – poprawia pamięć oraz wpływa na funkcje uczenia się.
  • Witamina D – wspiera układ odpornościowy, układ kostny oraz nerwowy.
  • Ponadto źródło witamin: A, E, K, B2 i B12 oraz składników mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza i magnezu.

Typy jaj:

Na jajach możemy znaleźć oznaczenia które informują nas o wielkości jaj, sposobie chowu kur, kraju pochodzenia oraz producencie. Z dietetycznego punktu widzenia najbardziej interesujący jest sposób chowu kur. Najlepszym wyborem będzie wybieranie jaj z najniższym numerem. Poniżej znajdują się rozszyfrowane oznaczenia:

0 –jaja z chowu ekologicznego, kury hodowane są w tradycyjnym gospodarstwie, karma pochodzi z upraw ekologicznych.

1 – jaja od kur z wolnego wybiegu, czyli kury mogą poruszać się swobodnie po gospodarstwie, jedynie ich pożywienie nie podlega ścisłej kontroli pod kątem ekologicznego pochodzenia.

2 – jaja pochodzą z chowu ściółkowego, co oznacza, że kury chodzą swobodnie po kurniku i nie wychodzą na zewnątrz, podaje się im specjalne karmy.

3 – jaja z chowu klatkowego, co oznacza że kura całe życie jest w klatce, podawane są jej specjalne karmy. Te jaja są najbardziej dostępne oraz są najtańsze, jednak sposób chowu kur pozostawia wiele do życzenia.

W jakiej formie najlepiej zjadać jaja?

Pomysłów na przyrządzenie jaj jest bardzo dużo, jednak nie wszystkie z nich są korzystne dla naszego zdrowia. Jajecznica smażona na smalcu z dodatkiem boczku nie będzie dobrym wyborem, ponieważ z takim posiłkiem dostarczymy bardzo dużo nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu. Ale jajecznica smażona na oleju rzepakowym z dodatkiem warzyw oraz chleba żytniego razowego będzie dostarczała nam kwasy tłuszczowe wielonienasycone, dużo witamin oraz błonnika, a mniejsze ilości szkodliwych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Takie małe wybory będą miały ogromne znaczenie dla naszego zdrowia.

Czy jedząc jajka możemy szybko wyrzeźbić ciało i zwiększyć masę mięśniową?

Faktem jest, że jaja to głównie źródło białka, dlatego przy odpowiednio zbilansowanej diecie będą wpływały na wzrost masy mięśniowej. Jednak ograniczenie się tylko do tych produktów nie będzie wpływało pozytywnie na Wasze zdrowie. Nadmiar spożywania jajek często widoczny jest u osób trenujących na siłowni, dla których głównym celem jest wyrzeźbienie ciała. Taki sposób żywienia może przyczynić się do zaburzenia lipidogramu, a w konsekwencji do rozwoju chorób układu krążenia. Należy pamiętać, że pełnowartościowe białko znajdziemy również w mięsie, nabiale czy nasionach roślin strączkowych. Kluczem do wyrzeźbienia sylwetki i zwiększenia masy mięśniowej będzie odpowiednia podaż białka, węglowodanów i tłuszczy oraz różnorodna dieta, która uchroni Was przed chorobami dietozależnymi.

Podsumowując, jeżeli jesteście zdrowi nie musicie obawiać się spożywania jaj, ponieważ nie będą one miały negatywnego wpływu na Wasze zdrowie. Zachowując umiar możecie korzystać z ich właściwości zdrowotnych oraz walorów smakowych. Najlepiej spożywać je w obecności warzyw oraz produktów zbożowych z pełnego ziarna, dzięki temu dostarczymy więcej składników prozdrowotnych. Warto zwracać uwagę z jakiego chowu pochodzą jaja, najlepiej wybierać te z jak najniższym numerem.

A jeśli po tym poście macie ochotę na jakieś pyszne danie z jajkami, to możecie wypróbować nasz autorski przepis na szakszukę.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *