Dieta redukcyjna i związane z nią mity

Dieta redukcyjna już od dawna kojarzy się z monotonnością, potrawami bez smaku oraz ciągłymi wyrzeczeniami. Wiele ludzi nie chce przejść na dietę, ponieważ boi się, że ich całe życie zostanie zmienione o 180 stopni. Jednak już samo myślenie o zmianie sposobu żywienia ma swoją przyczynę – zazwyczaj czujecie się źle ze swoim ciałem, uważacie że trzeba zgubić trochę kilogramów, aby ubrania lepiej leżały, chcecie się przypodobać swojemu partnerowi lub przyjacielowi, a co najważniejsze waszym celem jest poprawa stanu zdrowia. Jeżeli nadal strach przed zmianą nawyków przewyższa wasze złe samopoczucie i nic z tym nie robicie to znaczy, że nigdy nie byliście na odpowiedniej, indywidualnie dobranej, mądrej diecie redukcyjnej. 

Jakie istnieją mity związane z dietą redukcyjną?

Musisz jeść samą sałatę, kurczaka, brokuły i ryż.

To właśnie z tymi produktami kojarzy się dieta. Pierś z kurczaka podana z ryżem i brokułem to chyba najczęstsza potrawa na diecie redukcyjnej zalecana przez pseudo dietetyków. Oczywiście nie twierdzę, że jest to zły posiłek, jednak jedzenie go codziennie nie będzie już mądrym rozwiązaniem.

Dieta tak naprawdę powinna być różnorodna. Bogata w różne źródła białka jak: mięso z kurczaka, dobrej jakości wołowinę, wieprzowinę, nabiał, jaja, nasiona roślin strączkowych. Węglowodany z pełnego ziarna: gruboziarniste kasze, ryż, makarony, również ziemniaki, bataty. I jak najwięcej świeżych warzyw oraz owoców.

Na diecie redukcyjnej unikaj tłuszczu.

Pewnie nie raz słyszeliście, żeby zmniejszyć spożycie tłuszczu na diecie. Jest w tym trochę prawdy, ponieważ redukcja tłuszczy nasyconych uznawanych za te złe, będzie dobrym rozwiązaniem. Ale już ograniczenie tłuszczy roślinnych do minimalnych ilości nie przyniesie korzyści dla zdrowia. Optymalne spożycie tłuszczy waha się w granicy 25-35% energii z diety. Dzięki takiej ilości umożliwimy wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dostarczymy odpowiednich kwasów tłuszczowych, które odpowiedzialne są za wspomaganie pamięci oraz zachowanie homeostazy całego organizmu.

Ostatni posiłek zjedz przed 18.

Jedzenie ostatniego posiłku o tej porze nie będzie dobrym rozwiązaniem dla osoby która kładzie się spać o godzinie 22 czy później. Raczej będzie wtedy ciężko zasnąć, ponieważ głód może już doskwierać. Najlepszym rozwiązaniem będzie zjedzenie lekkostrawnej kolacji 2-3 godziny przed snem. Dzięki temu będziecie się czuli syci, a wasz sen będzie lepszy.

Produkty typu light nie tuczą.

To, że produkt ma mniej kalorii, nie oznacza, że po nim nie przytyjecie. Jedząc same zdrowe produkty również możecie przytyć, jeśli zjecie więcej niż wydatkujecie. Dlatego ograniczenie się do produktów typu light to niekiedy błędne koło, ponieważ zjadacie więcej w porównaniu z pełną wersją tego produktu. Kolejnym aspektem jaki należy wziąć pod uwagę to skład – niekiedy znajduje się w nich wiele dodatków do żywności, co nie będzie miało obojętnego wpływu na zdrowie.

Musisz jeść 5 posiłków dziennie.

Tak naprawdę na diecie redukcyjnej nie ma to, aż tak istotnego znaczenia. Możecie jeść tylko 3 posiłki dziennie lub nawet 6. Ważne, aby nie przekroczyć ustalonej kaloryczności diety. Dietę dobrze dopasować pod styl życia, dzięki temu łatwiej jest na niej wytrwać.

Już nigdy nie zjesz czekolady, lodów czy pizzy.

Nie jest prawdą, że jeśli chcesz schudnąć musisz się trzymać diety na 100%. Wtedy często ludzie się poddają – jest to jak najbardziej normalne, ponieważ rzadko kto może wytrwać w takim rygorze. Najlepszą zasadą jest trzymanie się w 90% diety, a 10% warto zostawić sobie na małe grzeszki. Jest to jak najbardziej zdrowe dla naszej psychiki czy relacji z bliskimi. Dzięki takiej zasadzie wytrwacie dłużej na diecie i osiągnięcie swój cel.

W tym poście podsumowałam najczęstsze mity związane z dietą redukcyjną, pewnie istnieje ich jeszcze więcej. Dlatego istotne jest, aby waszą dietę układał dyplomowany dietetyk, który ułoży plan żywieniowy idealnie do was dopasowany. Nigdy też dieta nie powinna zawładnąć waszym całym życiem. Musicie czerpać z niej przyjemność i radość, obserwować jak wasze ciało się zmienia a samopoczucie się polepsza.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *