Dieta dziecka cz. 2

W poprzednim wpisie dotyczącym rozszerzania diety malucha dowiedzieliście się kiedy, co i jak podawać maluszkowi do jedzenia 🙂 Dzisiaj chciałabym Wam przybliżyć temat diety u dziecka powyżej 1 roku życia. 

Dieta maluchów po 1 roku życia powinna być już odpowiednio zróżnicowana. Dlatego w tym czasie musimy skupić się na kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych naszych pociech 🙂 Pewnie zapytacie, czy nie jestem przewrażliwiona, bo przecież takie maluchy jeszcze nie rozumieją co mają na talerzu? A powiem Wam, że właśnie w tym wieku możemy sprawić, że wpłyniemy na nawyki żywieniowe w dalszym życiu dzieci 🙂

Dlaczego jest to takie ważne ? Odpowiednie żywienie dzieci wpłynie pozytywnie na ich rozwój i wzrost, oraz na występowanie chorób w wieku dorosłym. Rozwój dziecka trwa do ok 18 roku życia. Jako rodzice nie będziemy przecież stać nad głową dziecka przy każdym posiłku przez X lat i pilnować, czy oby na pewno odżywiają się prawidłowo, prawda ? 🙂

Dzieci chłoną najwięcej z otaczającego ich świata. Dlatego baaardzo ważna jest postawa rodzica przy kształtowaniu tych nawyków. Rodzic dla dziecka jest zazwyczaj superbohaterem, którego chcą naśladować 🙂 To my jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni za kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych , bo przecież dziecko nie kupi sobie samo “fast fooda, albo coca-coli”. Co więc powinni robić rodzice?

  • Spożywać posiłki razem bez uruchomionego telewizora czy telefonu  – taka postawa powinna spowodować, że dziecko skupi się na jedzeniu.
  • Nie wprowadzać systemu kar oraz nagradzania za zjedzone posiłki. ( Kiedy powiemy dziecku na początku posiłku, że jeżeli zje to dostanie nagrodę, dajemy mu do zrozumienia, że nie jest to zbyt pyszny posiłek…)
  • Nie powinni zakładać, że dziecko czegoś nie lubi i o tym mówić w obecności dziecka np. ” Nieee, on nie zje pomidorówki bo tego nie lubi. – A kiedyś jadł? – Nie, ale ja już wiem, że nie zje, bo on nie je takich rzeczy”. Po takich słowach dziecko na pewno nawet nie spróbuje takiej zupy. 🙂
  • Nie powinni komentować i rozmawiać o problemach żywieniowych dziecka w jego obecności.
  • Powinni dawać dziecku dobry przykład : jedząc warzywa i owoce w dużych ilościach – bo to z nimi jest największy problem wśród dzieci. A nawet zachwycanie się nimi na głos ” ooo jakie dobre te marchewki” :D. Wiem, wiem może być to trochę śmieszne, ale działa 😛

 


Są wśród Was zwolennicy jedzenia łapkami przez dzieci ? Ja uważam, że oprócz bałaganu, który zostaje po takim jedzeniu są same plusy jego 🙂 Dziecko łapiąc w rączki uczy się i rozpoznaje konsystencję produktów, dobiera smaki według swoich potrzeb i co najważniejsze je tyle ile potrzebuje 🙂 Dlatego pozwólmy dzieciom poszaleć trochę podczas jedzenia 😛 

36256158_2093517850675953_582712102972555264_n

*zdjęcie niewyraźne przepraszam, ale nie dało się Alusi uchwycić w bezruchu 😀


  • Powinni unikać przygotowując posiłki, nadmiernego dosalania i dosładzania dań – kształtuje to smak dziecka.
  • Powinni unikać kupna słodzonych napoi i słonych, tłustych przekąsek.
  • U starszych dzieci starać się powinni wprowadzić stałe godziny posiłków.

Co najważniejsze ! I może wzbudzić to negatywne komentarze… Rodzice nie powinni zmuszać dziecka do jedzenia. Jeżeli będziemy zmuszać malucha do jedzenia, będzie kojarzyło mu się to z czymś nieprzyjemnym. Będzie myślał, że skoro będzie obiad, to i  płacz i krzyk. Dziecko dobrze wie, kiedy jest głodne i kiedy tego jedzenia potrzebuje. Oczywiście dzieciaki w szale zabawy mogą zapomnieć po prostu o jedzeniu, dlatego przypominajmy im o tym : ” jesteś głodny?” “robię jedzenie, może zjesz?”.

  • Rodzice powinni zachęcać do próbowania nowych potraw, a nawet spróbować wspólnie z dziećmi gotować – pokaże to im, że gotowanie i jedzenie to fajna sprawa 🙂

Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych już u dzieci, może zapobiec występowaniu, nadciśnienia, chorób serca czy otyłości i cukrzycy w wieku dorosłym. Więc uważam, że warto od małego uczyć dzieci, że jedzenie jest bardzo ważne 🙂

Ostatnio coraz częściej spotykam dzieci w podstawówce, które są już otyłe… Dzieci same sobie krzywdy nie robią, to my jako rodzice im na to pozwalamy….

dieta

Ściskam, Little Blonde

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *