Dieta dziecka cz. 2

W poprzednim wpisie dotyczącym rozszerzania diety malucha dowiedzieliście się kiedy, co i jak podawać maluszkowi do jedzenia 🙂 Dzisiaj chciałabym Wam przybliżyć temat diety u dziecka powyżej 1 roku życia. 

Dieta maluchów po 1 roku życia powinna być już odpowiednio zróżnicowana. Dlatego w tym czasie musimy skupić się na kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych naszych pociech 🙂 Pewnie zapytacie, czy nie jestem przewrażliwiona, bo przecież takie maluchy jeszcze nie rozumieją co mają na talerzu? A powiem Wam, że właśnie w tym wieku możemy sprawić, że wpłyniemy na nawyki żywieniowe w dalszym życiu dzieci 🙂

Dlaczego jest to takie ważne ? Odpowiednie żywienie dzieci wpłynie pozytywnie na ich rozwój i wzrost, oraz na występowanie chorób w wieku dorosłym. Rozwój dziecka trwa do ok 18 roku życia. Jako rodzice nie będziemy przecież stać nad głową dziecka przy każdym posiłku przez X lat i pilnować, czy oby na pewno odżywiają się prawidłowo, prawda ? 🙂

Dzieci chłoną najwięcej z otaczającego ich świata. Dlatego baaardzo ważna jest postawa rodzica przy kształtowaniu tych nawyków. Rodzic dla dziecka jest zazwyczaj superbohaterem, którego chcą naśladować 🙂 To my jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni za kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych , bo przecież dziecko nie kupi sobie samo “fast fooda, albo coca-coli”. Co więc powinni robić rodzice?

  • Spożywać posiłki razem bez uruchomionego telewizora czy telefonu  – taka postawa powinna spowodować, że dziecko skupi się na jedzeniu.
  • Nie wprowadzać systemu kar oraz nagradzania za zjedzone posiłki. ( Kiedy powiemy dziecku na początku posiłku, że jeżeli zje to dostanie nagrodę, dajemy mu do zrozumienia, że nie jest to zbyt pyszny posiłek…)
  • Nie powinni zakładać, że dziecko czegoś nie lubi i o tym mówić w obecności dziecka np. ” Nieee, on nie zje pomidorówki bo tego nie lubi. – A kiedyś jadł? – Nie, ale ja już wiem, że nie zje, bo on nie je takich rzeczy”. Po takich słowach dziecko na pewno nawet nie spróbuje takiej zupy. 🙂
  • Nie powinni komentować i rozmawiać o problemach żywieniowych dziecka w jego obecności.
  • Powinni dawać dziecku dobry przykład : jedząc warzywa i owoce w dużych ilościach – bo to z nimi jest największy problem wśród dzieci. A nawet zachwycanie się nimi na głos ” ooo jakie dobre te marchewki” :D. Wiem, wiem może być to trochę śmieszne, ale działa 😛

 


Są wśród Was zwolennicy jedzenia łapkami przez dzieci ? Ja uważam, że oprócz bałaganu, który zostaje po takim jedzeniu są same plusy jego 🙂 Dziecko łapiąc w rączki uczy się i rozpoznaje konsystencję produktów, dobiera smaki według swoich potrzeb i co najważniejsze je tyle ile potrzebuje 🙂 Dlatego pozwólmy dzieciom poszaleć trochę podczas jedzenia 😛 

36256158_2093517850675953_582712102972555264_n

*zdjęcie niewyraźne przepraszam, ale nie dało się Alusi uchwycić w bezruchu 😀


  • Powinni unikać przygotowując posiłki, nadmiernego dosalania i dosładzania dań – kształtuje to smak dziecka.
  • Powinni unikać kupna słodzonych napoi i słonych, tłustych przekąsek.
  • U starszych dzieci starać się powinni wprowadzić stałe godziny posiłków.

Co najważniejsze ! I może wzbudzić to negatywne komentarze… Rodzice nie powinni zmuszać dziecka do jedzenia. Jeżeli będziemy zmuszać malucha do jedzenia, będzie kojarzyło mu się to z czymś nieprzyjemnym. Będzie myślał, że skoro będzie obiad, to i  płacz i krzyk. Dziecko dobrze wie, kiedy jest głodne i kiedy tego jedzenia potrzebuje. Oczywiście dzieciaki w szale zabawy mogą zapomnieć po prostu o jedzeniu, dlatego przypominajmy im o tym : ” jesteś głodny?” “robię jedzenie, może zjesz?”.

  • Rodzice powinni zachęcać do próbowania nowych potraw, a nawet spróbować wspólnie z dziećmi gotować – pokaże to im, że gotowanie i jedzenie to fajna sprawa 🙂

Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych już u dzieci, może zapobiec występowaniu, nadciśnienia, chorób serca czy otyłości i cukrzycy w wieku dorosłym. Więc uważam, że warto od małego uczyć dzieci, że jedzenie jest bardzo ważne 🙂

Ostatnio coraz częściej spotykam dzieci w podstawówce, które są już otyłe… Dzieci same sobie krzywdy nie robią, to my jako rodzice im na to pozwalamy….

dieta

Ściskam, Little Blonde

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *