Czy mleko nam szkodzi i powinniśmy go unikać?

Mleko w naszej diecie występuje już od pierwszych dni życia, gdyż jest to podstawowy i jedyny składnik diety noworodka. Mleko matki jest idealne dla dziecka pod względem składu i jakości. Jego skład oraz temperatura dopasowuje się do warunków w jakich znajduje się dziecko oraz do potrzeb jego organizmu. Już w wieku płodowym pierwszym enzymem powstającym w organizmie dziecka jest właśnie laktaza – enzym odpowiedzialny za trawienie mleka oraz innych produktów mlecznych. Z upływem czasu do diety dziecka zaczynamy wprowadzać stałe produkty i wtedy właśnie pojawia się problem z mlekiem krowim. Czy powinniśmy pić mleko? Czy mleko jest nam w ogóle potrzebne w diecie?

Kiedy należy eliminować mleko krowie z diety?

  • Przy nietolerancji laktozy – to schorzenie które występuje u osób z niedoborem laktazy, czyli enzymu który trawi cukier zawarty w mleku krowim jakim jest laktaza. Nietolerancja laktozy może pojawić się z wiekiem lub w wyniku odstawienia mleka krowiego przez dłuższy czas. Wybieraj wtedy mleka roślinne lub mleko bezlaktozy. Nietolerancja laktozy występuje u około 37% dorosłych Polaków.
  • Przy alergii na białka mleka krowiego – osoby u których występuje alergia powinny odstawić całkowicie mleko krowie, inne produkty mleczne oraz mleko kozie i owcze. To schorzenie polega na nadwrażliwości organizmu na białka: kazeinę lub białka serwatkowe.
  • Kiedy stosujesz dietę wegańską. Wybieraj wtedy mleka roślinne które niekiedy są wzbogacane w wapń, jednak czytaj uważnie etykiety gdyż często znajdują się w nich konserwanty, wzmacniacze smaku i substancje słodzące.
  • Osoby borykające się z trądzikiem młodzieńczym powinny odstawić na jakiś czas mleko krowie oraz produkty mleczne, gdyż mogą one nasilać problem.

Skład mleka krowiego:

  • Woda
  • Tłuszcz
  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe
  • Białka: kazeina, białka serwatkowe
  • Cukier – laktoza
  • Składniki mineralne: wapń, fosfor, potas, magnez, chlor i sód
  • Witaminy A, D, E, K, C, witaminy z gr B. 

Wraz ze szklanką mleka 3,2% dostarczymy około 236mg wapnia. O przyswajalności wapnia decyduje jednak wiele czynników takich jak flora bakteryjna, odpowiedni stosunek wapnia do fosforu w diecie, obecność laktozy, witaminy D oraz składników antyodżywczych. Bogatym źródłem wapnia będą również inne produkty.

Zawartość wapnia w poszczególnych produktach

Produkt/100g Zawartość wapnia
Mleko 3,2% 236 mg
Mak 1266 mg
Sezam 1160 mg
Kapusta gotowana 606 mg
Migdały 273 mg
Woda mineralna/ 1l 150 mg

Jakie mleko możemy dostać na rynku?

Mleko świeże – ma najkrótszy termin przydatności do spożycia, jest to mleko najmniej przetworzone, a zatem ma najwięcej witamin i składników mineralnych.

Mleko pasteryzowane – ma dłuższy termin przydatności do spożycia z racji obróbki cieplnej w temperaturze poniżej 100 stopni Celsjusza, która ma na celu zniszczenie drobnoustrojów chorobotwórczych. Efektem ubocznym tego procesu jest strata witamin i składników mineralnych (około 10%).

Mleko UHT – ma najdłuższy termin przydatności do spożycia z racji obróbki cieplnej powyżej 100 stopni Celsjusza. Podczas tego procesu zostają zniszczone drobnoustroje chorobotwórcze oraz ich przetrwalniki. Przy sterylizacji UHT niszczona jest jednak część wartościowych składników mleka (około 15%).

Czy osoba zdrowa bez nietolerancji lub alergii na mleko powinna rezygnować z mleka krowiego?

Moja odpowiedź brzmi ­nie. Zachęcam jednak do jak największego urozmaicania diety i wybierania  również innych produktów mlecznych takich jak: jogurty naturalne, kefiry, maślanki, sery twarogowe czy zsiadłe mleko. Takie produkty dodatkowo wzbogacone są naturalnie w bakterie fermentacji mlekowej które wspomagają naszą mikroflorę jelitową.

Osoby rezygnujące z mleka nie muszą się obawiać niedoborów witamin czy składników mineralnych, stosując urozmaiconą dietę można zapewnić organizmowi wszystko to, co potrzebuje.

Agnieszka

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *